Koekjes met stempel

P1010630

Voor mijn verjaardag heb ik van mijn man een koek-stempel gekregen. Samen met mijn zoontje zijn we vandaag gaan ‘stempelen’. Bij de stempel zat ook een recept, deze eerst gemaakt en ruim een uur in de koekkast als worst neer gelegd, laten opstijven. Daarna plakken gesneden, deze nog wat uitgerold met een deegroller en mijn zoontje mocht dan de stempel erin drukken.

Dat lijkt heel simpel, maar viel toch een beetje tegen. Het deeg plakte makkelijk aan de stempel en bleef dan natuurlijk tussen de letters zitten. uiteindelijk lukte het wel door vrij veel bloem te gebruiken, de stempel bepoederen met bloem en een beetje op het koekje zelf. Dan hoor je eigenlijk het koekje ook nog netjes uit te steken met een glas, zodat hij mooi rond zou worden. Daar had ik niet zo’n zin in en vond ze er zo ook wel goed uit zien, en zijn ze wat groter.

Maar zoals je misschien ook kunt zien op de foto, had ik fijne suiker moeten gebruiken in plaats van kristalsuiker, je ziet de korrels erop liggen. Qua smaak zijn ze wel ok, had iets meer smaak mogen hebben. Ik denk dat ik de volgende keer mijn eigen zandkoekjes recept gebruik. Ach, we zijn lekker bezig geweest!

Nodig ; * 80 g zachte boter * 120 g fijne suiker * 1 ei * 180 g bloem

Hoe ; Boter met suiker mixen tot het goed door elkaar zit. Dan het ei erbijP1010628 met eventueel een ander iets (zoals limoen rasp, cacao oid.) Dan met de handen de bloem erdoor kneden op het aanrechtblad is dit het makkelijkst. Maak een rolletje en doe dit in doorzichtig folie als een worst in de koelkast voor minimaal 1 uur. Na het uur snij je plakjes van ongeveer 2 cm dik en de oven verwarm je voor op 180 graden. Het deegplakje rol je uit met een deegroller, zo groot als nodig is voor je stempel. (En heb je geen stempel dan moet hij ongeveer 7 mm dik zijn, dus iets platter dan 1 cm.) Leg ze op een bakblik met bakpapier en schuif ze de oven in voor ongeveer 10 minuten, kijk dan of ze al wat gekleurd zijn aan de randjes. Vind je ze te bleek dan nog 1 of 2 minuten langer. Het gaat erg snel, dus hou ze in de gaten!

 

Geef een reactie

