Te laat

Gisteravond om 21.45 uur ging heel zachtjes, heel kort de deurbel. Wie kan dat nu zijn? Misschien het buurmeisje (17), om te bedanken voor het stukje taart? Haar ouders en zusje waren kort daarvoor bij ons een bakkie wezen doen om mij te helpen de taart (die ik gebakken had) op te eten. De buren van daarnaast ook. Dat was spontaan heel gezellig even buurten. Maar dit buurmeisje moest van ver komen en had al een stukje taart via Facebook gereserveerd. Dus ik dacht, misschien is zij het wel, wat overigens helemaal niet hoeft hoor!

En nee, ze was het niet. Daar stond om 21.45 uur een ander meisje aan de deur, weliswaar van 6 jaar oud! Dit meisje komt wel uit de buurt, mijn dochtertje speelt wel eens met haar. Waar ze precies woont weet ik niet. Ik weet wel dat ze gebrekkig Nederlands spreekt. Wat ook wel logisch is als je nog maar net een jaar in Nederland woont en uit Afghanistan komt. Volgens mij moet ze Nederlanders, en daarmee vooral mij, een raar volk vinden. Ik ben best streng, ze mogen niet schreeuwen buiten en na het avondeten gaan mijn kinderen niet meer de tuin uit. Voor mij volkomen logisch, voor haar erg wennen, denk ik.

Vaak genoeg staat ze rond 18.00 uur aan de voordeur om te vragen of mijn dochter mag komen spelen,… om moe van te worden. Het lijkt wel of het kind aan haar lot word over gelaten. Word er niet gegeten, zijn er geen regels, moet ze niet op tijd naar bed omdat ze weer naar school moet? Ik heb werkelijk geen idee hoe het er daar aan toe gaat.

Gisteravond stond ze aan de deur. ‘Is jou meisje daar?’  Ik hield mij in, want meestal zeg ik dan, ‘mijn meisje heeft een naam en die weet jij.’ ‘Ja.’ was mijn antwoord deze keer. ‘Moet ze nog eten of zo?’ was haar reactie terug. Dit omdat ik meestal moet zeggen dat we zitten te eten. Ik zuchtte eens diep, keek ondertussen op mijn horloge en zei, ‘Het is bijna tien uur, ze ligt al drie uur in bed, daar had jij ook in moeten liggen. En je hoeft ’s avonds niet meer aan de deur te komen.’ Ze liep met schuldgevoel, daar leek het op, weg en ik heb de deur dicht gedaan, vol ergernis!

Ze heeft werkelijk geen besef van tijd, niet alleen zij, maar haar ouders ook niet. Dan mag het nog wel vakantie zijn,… maar als je 6 bent, hoor je naar mijn idee niet zo laat nog op straat rond te hangen, dat doe je op de bank voor de tv. Ik was zelf al halverwege om naar bed te gaan! Ik ben dan ook wel een slaapkop,…

Een gedachte over “Te laat

Geef een reactie

