Tomatensoep

P1010996Dit is echt een favoriet van mijn dochter, tomatensoep. Daar kun je haar heel blij mee maken. En mij ook, zeker als hij zelf gemaakt is, dat je de structuur nog een beetje proef, de velletjes, de pitjes,  het hoort er allemaal in! Het is een soep die ik nooit, maar dan ook echt nooit uit een pakje of uit een blik zal maken. Die vind ik gewoon niet ‘echt’. Een echt vast recept heb ik nu ook weer niet, want de ene keer gooi ik er dit in en de andere keer dat weer. Net wat voor handen is en waar ik zin in heb. Ik gooi er net zolang van alles bij tot hij naar mijn zin is.

Voor de tomaten ga ik naar een tuinder in de  buurt. Die verkoopt bij het bedrijf zakken (ik denk van 1 kilo) voor 1 euro. En het zijn echt nog goede tomaten, die je niet perse diezelfde dag nog moet gebruiken omdat ze anders weg rotten. Natuurlijk zitten er plekken aan, waren gebarsten maar verder gegroeid. Maar ze zijn dan te slecht voor de veiling maar goed om op te eten. En je snijd ze in stukken, nou dan snij je er iets meer vanaf, voor dat geld! Niet piepen, gewoon doen. Ik neem altijd 2 zakken, ik maak dus echt een grote pan soep. Want wat we nu niet eten gaat de vriezer in. Je hebt wel een echte grote pan nodig, dat wel. Anders pruttelt het er over. Ik heb sinds 3 of 4 jaar een echt soeppan van Herman Den Blijker, echt super! Kun je genoeg in maken en ook nog roeren zonder eroverheen te gutsen!

De balletjes (soep zonder vlees is geen soep) koop ik gewoon kant en klaar bij de supermarkt van rundvlees. Ik heb zo’n hekel aan balletjes draaien! Daar begin ik niet meer aan, als ze ook kant en klaar te krijgen zijn.

Zal ik dan maar gewoon even geven wat ik doe?

Nodig; 2 kilo tomaten in stukken * 2 x 300 g rundvlees soepballen * 4 tenen knoflook in plakjes* 2 uien in halve ringen of kleiner * 3 blokjes maggi * 2 laurierbladen * eetlepel provinciale kruiden * scheut maggi * scheut ketjap manis * beetjes chili poeder * beetje paprika poeder * scheut olijfolie

Hoe; Doe de scheut olijfolie in de soeppan, als hij heet is dan 2 tenen knoflook erin. Beetje aanbraden dan de soepballen erbij en dit bruin bakken. Als ze bruin zijn haal je ze eruit met een schuimspaan en leg het even opzij op een bord. In het vet wat nog in de pan zit gooi je de overige knoflook en de laurier bij. Als dit een beetje bruin is doe je de maggi blokjes en de tomaat erbij. Ik snij gewoon tomaat (ik haal de nerf eruit, het witte harde stukje bij het begin van het kroontje) en alles wat op mijn plank lig gooi ik erin, iedere keer een beetje en iedere keer even omscheppen met een pollepel. Dit tot soep/prut laten koken, totdat de tomaat helemaal zacht is. Dan haal ik de laurier bladen eruit, leg dit bij de balletjes op het bord. Haal de pan van het vuur. Met een staafmixer maal ik het helemaal fijn in de pan. Als je geen stukjes meer ziet ben je klaar. Pan weer op het vuur en laurier met ballen doe je in de pan, zo ook de provinciale kruiden en de uien erbij. Dan 10 minuten laten koken zodat de ui (of andere groentes zoals paprika of lente ui) ook gaar is en dan op smaak brengen. De rest doe ik erbij om wat meer diepgang in de smaak van de soep te krijgen. De ketjap is voor het zoete, de maggi voor wat zouter. De chili- en paprikapoeder voor wat meer pit. Dan is ‘ie goed en mag hij een dag of nacht blijven staan. Want goede soep is een dag van tevoren gemaakt, zo trekken alle smaken heel goed in elkaar en is hij de dag erna nóg lekkerder! Vind je hem te dik, dan doe je er gewoon wat water bij. Eet smakelijk!

P1010998

Geef een reactie

