Courgettesoep

P1020043Deze courgette heb ik van mijn overbuurvrouw gekregen. Een enorm ding. Mijn vader teelt courgettes en heeft dit soort ooit ook eens gehad. Maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat ze zó groot worden, dan gaat de smaak achteruit en de zaden die erin zitten worden te groot.

Nu had ik ook net van mijn ouders courgettes gekregen, dus zat ik nu met een overdosis,… maar weggooien kan ik dan ook weer niet. Met de courgette ter grote van een pompoen bedacht ik dat ik eigenlijk niets anders dan soep kon maken.P1020044

Dus aan de slag!

Eerste door de helft, daarna in kwarten en de zaden eruit snijden. Het zijn net grote sponzen die je eruit snijd, zo zacht, met enorme zaden erin. Goed idee om deze niet in de soep te doen! Je kan ze drogen net als pompoenzaden, maar ik vind ze nooit lekker, dus doe ik dat ook niet.

Als de zaden eruit zijn snij ik het in repen en deze weer in stukken, dan meteen in de soeppan. Het  vruchtvlees is wel degelijk anders dan een gewone courgette. Een kleine courgette is wat steviger qua vlees. Ook ruikt deze veel minder. We zullen zien wat voor een soep eruit komt!

Samen met wat water en bouillonblokjes kook ik het minstens 15 minuten, tot de courgette glazig word. Dan pureer ik de boel, gooi er laurierblaadjes in en laad het staan.

Courgettesoep is van zichzelf altijd wat flauw en heeft wat pittigs of zouts nodig om extra smaak te geven. Omdat ik wat twijfels heb bij deze courgette doe ik erg spekjes en rookworst bij. Deze bak ik eerst in een hapjespan. Eerst de spekjes, dan nog een ui erbij en op het laatst de rookworst. Als het vooraf gebakken is geeft het nóg meer smaak af dan dat je het ‘rauw’ erin doet.P1020050

Voor je het gaat eten nog eens 10 minuten laten koken en klaar is ‘ie! En ik moet zeggen hij is toch nog best lekker geworden! Al is hij van een gewone courgette wat krachtiger van smaak, deze is niet slecht!

En wat we nu niet eten, gaat gewoon de vriezer in voor een volgende keer. Heerlijk!

Een gedachte over “Courgettesoep

  1. Courgettesoep vind ik zo lekker! Het is ook lekker met uitjes die je eerst fruit, wat knoflook. Daarna een bouillonblokje erbij, klein beetje water, zo’n 250 ml en de courgettestukjes. Goed in laten koken. Nog wat water erbij, zo’n 200 ml. Vervolgens pureren en je hebt een hele lekkere dikke soep. Op het eind wat creme freche er in roeren en met peterselie er over heen. Stokbrood in de oven en smullen maar!!

Geef een reactie

