Rode bieten/couscous salade

P1020246Eerst mijn excuses voor deze niet scherpe foto. Je word er kriegel van als je er naar kijkt, maar ik had geen betere, wel slechtere en ik wilde je hem toch niet onthouden.

Vorige week bedacht ik mij dat ik nog rode bietjes (of krootjes, zoals ze in het Westland genoemd worden, waar ik ben opgegroeid) in de vriezer had zitten. Een lange tijd had ik geen idee wat ik ermee zou doen. Gewoon bietjes eten, vonden de kinderen maar niks, dus moest ik er wat anders mee.

Heel soms kijk ik 24 Kitchen, als er echt niets anders op tv is, vind ik dat altijd wel leuk. Waren ze daar rode bieten salade aan het maken met makreel. Maar ik kon het recept online natuurlijk nooit meer terug vinden. Later was ik in een eco-winkel en daar stonden schalen vol met bieten salade met bulgur. Hm, dat was natuurlijk ook een idee. Ik heb het idee nog een tijdje tot mij in laten werken en ging toen maar eens aan de slag, maar dan met couscous.

Nodig; 200 g couscous * 2 bakjes magere spekjes * 2 uien * grote hand rozijnen * handje noten * zakje veldsla * 4/5 rode bietjes * 300 ml bouillon

Hoe; Couscous in een kom doen en hier de kokend hete bouillon erbij gieten, deksel op de kom en 10 minuten laten staan. Dan de ui in ringen of stukjes snijden, niet te klein. Eerst de spekjes aanbakken, nog voor het uitbakken de uien erbij voegen, deze samen lekker bakken tot de ui glazig is en de spek krokant. Ondertussen kun je alle bietjes (voorgekookt en koud) in kleine blokjes snijden en in een grote kom doen. Hier de rozijnen en de veldsla bij, nootjes grove hakken en ook toevoegen. Op het laatst voeg je alle warme dingen toe (spekjes, ui, couscous) en roer je alles goed om, misschien nog een beetje peper erbij.

Je zult zien dat alles de kleur van de bietjes aan neemt, zorg dus voor een stenen schaal en geen houten. De salade is fris met de zoete smaak van de bietjes en de rozijnen, en doordat je er spekjes en nootjes aan toevoegt heb je ook nog een echte bite en wat hartigs.

Wij (mijn man en ik) vonden hem super lekker, mijn dochter niet lekker maar ook niet vies en de mening van mijn zoon hebben we niet gevraagd, hij is toch al niet dol op warm eten,… (Wel alles met een P; Poffertjes, Pannenkoeken, Pizza en Patat natuurlijk!)

Geef een reactie

