Wintertijd

Van de week hoorde ik ze het op de radio zeggen, de wintertijd komt eraan. Ik dacht eerlijk gezegd dat ze een grapje maakten. Voor mijn gevoel zitten we net in de zomertijd. Ik ben nog niet toe aan de winter en zijn donkere en koude tijden.

Dus gisteravond op het journaal ,moest ik het toch echt aannemen dat het echt tijd was om de tijd te verzetten. En gelukkig leggen ze dan ook nog eens uit welke kant op je de klok moet verzetten, ik ben daar altijd weer de draad kwijt. Ik kan het maar niet onthouden en ben ze dan ook altijd eeuwig dankbaar voor de uitleg met een voorbeeldje erbij. Hoe kneuterig klinkt dit,… Maar het is zo, ik kan er niets aan doen.

Vanmorgen, de wekker staat op 6.32 ofzo, de kinderen zijn wakker. ‘Mogen we spelen?’ wordt er geroepen. Normaal moeten ze wachten tot 7.00 uur, maar de tijd is verzet zonder dat ze het weten, ik kan ze onmogelijk nog langer laten wachten. In zomertijd zou het nu dus al 7.32 uur zijn en dat is ruim over de tijd heen,… Ik vind dit nu wel een gulle middenweg. Ze mogen eruit.

O, en dan de wasmachine, die had ik gisteravond voor geprogrammeerd dat hij klaar zou zijn om 9.30 uur. Nu begint hij veel vroeger, want de wintertijd had ik daar natuurlijk nog niet in gesteld! Wat een herrie zo ’s morgens vroeg terwijl je eigenlijk gewoon nog even je ogen dicht wilt doen. Aan de andere kant zijn we zo wel sneller door de was heen.

Net voor ik dit stukje ging schrijven was ik even aan het telebankieren, moest nog wat in orde maken. Vorig weekend zijn mijn zus en ik uiteten geweest met onze ouders, nog voor moeder- en vaderdag. Ik was haar nog een bedrag verschuldigd en wilde dit even overmaken, maar tegenwoordig heb je hier het hele iban nummer voor nodig. Die had ik niet van haar en dus maar even bellen, hoe laat is het, kan ik bellen? Hm 11.00 uur, onee mijn horloge nog niet terug gezet, het is dus 10.00 uur. Mijn zus heeft drie kinderen, dus die is wel wakker. Horloge meteen even goed gezet.

Al met al kom je die ‘nieuwe’ tijd best veel tegen. Waarom houden we niet gewoon 1 tijd aan, ergens in het midden, kan toch ook? Ik weet dat het iets van vroeger is en dat het met het licht te maken had. Maar laten we wel wezen, het is wel iets van ‘vroeger’. Zijn we die tijd nu niet een beetje voorbij met alle techniek? We hebben de zon toch niet echt nodig om te kunnen functioneren, we hebben lampen ook voor in de tuinbouw. Dus,… laat mij nou eens met rust met het verzetten van de tijd en maak het nu wat makkelijker voor iedereen. Schaf gewoon de winter af, de kou en al die kleren, daar is niemand (vind ik) blij mee. Laten we het gewoon bij de lente en de zomer houden!

Ok, de kaarsjes aan is wel weer gezellig.

Geef een reactie

