Treinspoor Delft

WP_20150602_10_24_08_ProZe zijn al tijden bezig met het nieuwe spoor in Delft. De trein rijdt ondertussen al 1 of 2 maanden onder de grond door. En nu is de afbraak begonnen. De afbraak van het ‘oude’. Wat zo typerend was voor Delft is er straks niet meer. Gek.

Ik wilde gisteren met de tram van Delft naar Den Haag. Kon ook met de trein, maar ik vind het ook wel leuk om wat langzamer door de stad etc. te rijden, zodat ik lekker om mij heen kan kijken. Langzaam ging het op bepaalde stukken in Den Haag zeker, want ook hier zijn ze aan de rails bezig, tramrails deze keer.

Maar voor ik in de tram zat zag ik dit (foto boven én onder). Ik moest gewoon even stil staan en het in mij opnemen, vind het ook wel jammer dat het nu verloren gaat. Mooi was het zeker niet, maar het hoorde bij Delft. Een trein-lint door de stad van Rotterdam naar Den Haag. Ik heb deze foto’s gemaakt, waar ze zo hard aan het werk zijn om al dat beton weg te krijgen, om het te kunnen delen. En terwijl ik daar stond, stopten er een stel en stonden dat ook zo eens te bekijken en namen ook een foto. Ik maakte de opmerking, ‘Toch een gedenkwaardig moment.’ Waarop de vrouw zei, ‘Die pandjes erachter zag je nooit, maar die zijn ook erg mooi!’ Er komt ook wel wat moois voor terug, nieuwbouw, maar of het er bij gaat passen weet ik nog niet. Dat zal ik u over een jaar of vijf of tien vertellen.

Gek genoeg zitten er zelfs voor mij, een niet Delftenaar, herinneringen aan dat spoor. Vroeger al met de MAVO fietsen we er onderdoor, weet ik nog. Wat een pokken-eind fietsen was dat vanuit het Westland! Ook reed ik er 3 jaar lang langs met het trammetje om op school te komen. (nu Mondriaan toen Reynelveldt College) Later parkeerden we de auto’s onder het spoor als we gingen stappen in Delft bij ‘Underground’ en ‘Speakers’. Goh, ik wordt echt ouder,…

Ouder en sentimenteler, vind het toch jammer dat dat lange stuk beton weg moet…

WP_20150602_10_23_58_Pro

Geef een reactie

