Paarse soep

P1030438En dat ‘ie paars is, dat is één ding wat zeker is! Ik heb sinds juni een nieuw kookboek ‘Soep bij Janneke thuis’ van Janneke Philippi met ruim 50 soepjes erin. Super leuk boek, heel verrassend ook, net als deze paarse soep. Bij elke soep staat een mooie foto, van hoe het eruit zou moeten zien, dat vind ik altijd wel belangrijk bij een kookboek. Het moet er aantrekkelijk uit zien en je moet kunnen zien wat het is etc. Heb ik wel een recept maar geen foto erbij, zal ik het niet zo snel maken, het stimuleert niet.

Deze paarse aardappel soep staat er dus ook in, en ik was zó nieuwsgierig hoe die zou zijn…. ik moest hem een keer proberen! Eerst op zoek naar paarse aardappels, wonderlijk genoeg vond ik deze vrij snel in een groenten winkel (‘Het fruithuisje’ in de Choorstraat) in Delft. De rest van de ingrediënten geven geen problemen om te vinden.

Nodig; 1 kilo (paarsvlezige) aardappels * 4 rode uien * 4 eetlepels olijfolie * 2 tenen knoflook (fijn gesneden * 1,5 liter groentebouillon * 2 eetlepels pijnboompitten * pepermolen * paar takjes munt, alleen de blaadjes * staafmixer

Hoe; Boen de aardappels goed schoon onder stromend koud water en snij ze in stukjes. Snipper 2 uien en snij de andere 2 uien in ringen. Verhit 2 eetlepels olie in de soeppan, fruit hierin de gesnipperde ui en de knoflook, daarna nog 2 minuten de aardappel blokjes mee. Schenk de bouillon in de pan en laat dit voor 20 minuutjes zachtjes gaar koken. Rooster in een droge koekenpan de pijnboompitjes en laat ze afkoelen op een bord. Verhit de rest van de olie in de koekenpan en bak hierin de uienringen bruin en krokant. Snij de muntblaadjes grove. Pureer de soep met de staafmixer breng op smaak met peper en zout. Schenk in de soepkom, garneer met de uienringen, pijnboompitjes en de munt, beetje peper uit de pepermolen en klaar!

Ik vond het een lekkere verrassende soep, je hebt wel echt de garnering nodig. Zonder is hij echt heel saai. De pijnboompitjes en vooral de munt maakt hem extra smaakvol. Mijn dochter vond het ook wel lekker, maar mijn zoon vond er niks aan. Hij heeft geproefd, maar schoof hem erna opzij. Hij ging aan het brood, dat ik altijd bij soep erbij heb om te dopen of met een smeerseltje te eten. Het is een leuke soep om eens te proberen!

P1030432 P1030435 P1030433

Geef een reactie

