Koolmeesjes in de weer

Het is soms zo leuk om alleen al naar buiten te kijken, vanuit huis je eigen tuin in. Gisteren zat ik te avondeten en zag ik in mijn ooghoek ineens onze poes een spurt nemen. Maar te laat, zoals altijd. Hij had het (poes is eigenlijk een meisje, maar ik zeg altijd ‘hij’) op een koolmeesje voorzien.

In mijn gedachten ging het alle kanten uit. Ik zou het zonde vinden als hij er eentje te pakken had genomen, want ik hou van vogels in mijn tuin. Aan de andere kant dacht ik ‘oh, je had hem bijna, goed hoor!’. Het is de natuur, dat hou ik ook in gedachten en zal onze poes dan ook niet verhinderen te jagen.

Het punt is alleen dat het hem dat nog nooit gelukt is, op 1 muis na. Poes maakt te veel herrie, waardoor iedereen allang gealarmeerd is. Zijn sluip houding is prima in eerste instantie. Dan gaat op een gegeven moment zijn kont heen en weer en gaat hij ‘praten’. Tja, dat laatste moet hij nou net niet doen, de sufferd. Ik heb het hem al honderd keer gezegd, maar luisteren…ho maar!

Dus ik zat dat zo gisteren te bekijken, er waren twee koolmeesjes heel druk in de weer. Zal wel een nest jongen hebben wat gevoed moet worden. Eerder deze week zagen we er eentje druk op de schutting en tegen de muur muggen vangen. Nu waren ze samen bezig. De poes weer onder de tafel tussen de stoelpoten, in de hoop niet gezien te worden. Leuk om naar te kijken.

Later die avond ging ik mijn zoon op bed leggen die zijn kamer aan de tuin kant heeft. Vanaf zijn bed kun je zo de tuin in kijken. En ja hoor ook nu waren ze nog bezig. Maar het grappige was dat het nu een ‘kat en muis’ spelletje was geworden. De koolmeesjes zochten nu de poes op, gingen in de buurt zitten en dan weer snel weg vliegen. Het was prachtig om dat van bovenaf te kunnen bekijken. Samen met mijn zoon hebben we gezellig op bed liggen kijken naar dit schouwspel. Zat de poes onder de tafel, dan kwam er een koolmeesje op de rugleuning zitten van een stoel. Zat poes in de struikjes, dan zat er een mees in de boom er vlakbij of op het stuur van mijn fiets. Ze lokte het echt uit. Zo heeft onze poes aardig wat lichaamsbeweging gehad gisteravond en misschien ook wel vannacht.

Nu ligt hij heerlijk te slapen (bij te komen na een zware nacht) op de verwarming.

Een gedachte over “Koolmeesjes in de weer

Geef een reactie

