Station Delft

Laatst was ik op het Station van Delft, ik zou daar een vriendin opwachten waar ik mee had afgesproken. Maar ik was aan de vroege kant en ben gaan zitten op een van de grote stenen aan de zijde van het bussenplein. Daar zittende had ik zicht op het oude stations gebouw. Een heel oud bouwwerk, maar wel echt heel erg mooi. Zonde dat het niet meer dienst doet als station. Nu staat het leeg, te wachten op een bedrijf dat zich daar in gaat vestigen.

Ik vraag mij dan weer af, wat voor een soort bedrijf kan die ruimte nu benutten. Het is een heel hokkerig gebouw met ook nog veel trapjes op en af, niet erg efficiënt. En ik heb het vermoedde dat het ook nog een monumentaal gebouw is, dus dat er weinig tot niets aan verspijkerd mag worden.

Dan het nieuwe stations gebouw, wat een contrast! Zo oud en sfeer ademend gebouw was het een en zo steriel is het nieuwe nu. Met een soort Delfts blauw op het plafond, wat ik trouwens nog steeds niet bewonderd heb, en een enorme entree hal. Niet handig ingedeeld als je het mij vraagt. Ik moest een tijdje terug zelf met de tram en had een nieuwe ov chip-kaart nodig. Ver weg in het hoekje van de hal, een uiterst plekje kon er niet gevonden worden denk ik, stonden de automaten. Ik voelde mij daar niet echt heel veilig, kan ik je vertellen. Juist omdat het zo ver weg van de bewoonde wereld was.

wp_20161009_12_04_27_pro wp_20161009_12_04_37_pro

Eerlijk gezegd vind ik het nieuwe gewoon echt niet mooi, geef mij het oude maar! Als je dat zo bedenkt en eens goed om je heen kijkt, zeker in Delft, kom je nog zoveel mooie oude pandjes tegen! Tja, zo zit je je dat even te bedenken op het moment dat je heerlijk in het zonnetje zit te wachten…

Geef een reactie

