Snelle contacten

Ik las afgelopen weekend een verhaal over contact maken met vreemden. Mensen die je niet kent, gewoon op straat, die je bij toeval tegen komt of die je alleen wel eens ziet. Het ging erom dat je een dag bijzonder kunt maken door alleen al gewoon gedag te zeggen of even te helpen in de supermarkt bij iemand waarbij iets niet lukt.

Dat zette mij aan het denken. Doe ik dat? Ja. Maar hoe vaak doe ik dat? Doen anderen dat ook bij mij? Ja. En hoe vind ik dat? Werkt het echt zo?

Het zetten me echt aan het denken. Realiseer dat het wel degelijk je dag beter maakt.

Op donderdag werk ik buitenshuis in een winkel in Delft. Elke donderdag ochtend als een van de eerste klanten komt er een mevrouw. Ze is doof stom. We praten met ‘handen en voeten’ en vooral als ze mij aankijkt, want anders gaat het helemaal langs haar heen. Soms begrijpen we elkaar niet en dan blijven we het proberen tot we elkaar begrijpen. Ze is een lieve vrouw van rond de 60 denk ik. Elke donderdag komt ze met de tram vanuit Scheveningen naar Delft, om bij ons het een en ander te kopen en voor de markt die er dan is. Met kerst kreeg ik een kerstster en een doosje truffels en een kerstkaartje. Afgelopen donderdag kreeg ik een handje vol paaseieren, die ze net op de markt gekocht had. Zo lief! Zo snel als dat ze gekomen is, is ze ook weer verdwenen, maar komt altijd. Als ze een keer er niet is, meestal vanwege het weer, dan vraag ik me af of het wel goed gaat met haar.

Het zijn snelle contacten, maar wel heel belangrijke.

Afgelopen zaterdag was ik in de stad met mijn twee kids, kleding kopen, wat een feest. We waren op de fiets gegaan en hadden ze aan elkaar gezet, tegen diefstal, op een centraal punt. Na een paar winkels passeerden we onze fietsen en zagen dat ze omgevallen waren, alle drie. Omdat we nog niet weg gingen, liet ik ze maar liggen, anders zouden ze weer vallen, het had geen zin. Nadat we klaar waren met shoppen, moesten ze toch overeind gezet worden. De bovenste was die van mij , dus die moest eerst. Ik doe mij best, maar het lukte niet, want mij trapper stak door de spaken van de fiets van mijn zoon. En mijn lieve kinderen deden natuurlijk niets…hielpen niet even, keken niet eens!

Gelukkig kwam er spontaan een man mij helpen. Die dacht waarschijnlijk, die vrouw heeft een probleem en die fiets zal wel te zwaar zijn…(weet ik veel wat hij dacht, een vrouw onvriendelijke gedachte komt er dan in mij op, het lukt haar nooit, ze is niet sterk genoeg…je kent ze wel) Maar wat was ik blij met zijn hulp! Samen hebben we mijn fiets omhoog geholpen, (nadat ik hem eerst had uitgelegd dat mijn trapper….want hij trok natuurlijk gewoon, maar ik was bang dat mijn trapper dat kapot zou gaan. En dan was ik echt niet blij geweest met deze man!) daarna heeft hij ook de fietsen van mijn kids omhoog geholpen.

En daarna was ‘ie weg. Bij elke fiets heb ik hem natuurlijk bedankt, wat waarschijnlijk heel stom klonk, maar ik was wel zo beleefd om dat te doen. Dat hoort ook bij de opvoeding, maar ik had het ook gedaan als mijn kinderen er niet bij waren geweest. Het maakte wel mijn dag een beetje beter, dat die man mij hielp.

Dus ja, ik denk wel degelijk dat, ook al is het maar klein, je iets kunt doen voor een ander en dan zijn of haar dag een beetje beter maakt.

Bij de supermarkt bij ons, staat er altijd een man met de straatkrant en de metro. Hij staat heel bescheiden aan de kant, zeurt nooit en klaagt nooit, zegt altijd gedag, maar is niet lastig of opdringerig. Met kerst heb ik hem een pakje kerst-chocolaadjes gegeven. Omdat ik dat wilde, ik wilde iets doen voor deze man die er dag in dag uit staat. Ik hoef zijn krantjes niet, maar ik dacht ik geef hem iets extra’s voor de kerst. Hij was blij.

Als ik hem nu tegen kom (een paar keer in de week) kijkt hij niet anders dan anders, lijkt hij mij niet te herkennen. Maar dat geeft niet, ik had toen een goed gevoel en dat voelde goed!

Geef een reactie

